Bedrijfshulpverlening (BHV)

De bedrijfshulpverlening is een standaard agendapunt bij de introductie van nieuwe medewerkers, zodat adequaat kan worden gereageerd wanneer zich een incident voordoet. Het ‘inwerk protocol nieuwe werknemers’ verplicht de werknemer kennis te nemen van de inhoud van het bedrijfsnoodplan, het beantwoorden van een vragenlijst en het afleggen van een verklaring van kennisneming.

Het crisisteam binnen Centrum Oosterwal bestaat uit twaalf leden, te weten een algemeen leider en elf BHV-ers. Allen volgen jaarlijks een bijscholing waardoor de vaardigheden optimaal blijven.

Om de verworven kennis in de praktijk te brengen wordt er jaarlijks in overleg met een veiligheidsadviseur van KDP Consultants  een brand- en ontruimingsoefening gehouden. Blusmiddelen en vluchtwegen worden periodiek gecontroleerd. Tijdens de jaarlijkse controle zijn er geen tekortkomingen geconstateerd.

Opleidingsplan

Het strategisch opleidingsplan is een gestructureerde aanpak dat bestaat uit identificeren, meten, rapporteren en evalueren van het opleidingsplan t.o.v. de bedrijfsdoelstellingen:

    • Kwaliteit van de zorg, waarbij de patiënt het uitgangspunt is;
    • Stroomlijnen van managementfocus en haar middelen;
    • Tijdige reactie op de relevante ontwikkelingen in de zorg in termen van kansen en bedreigingen;
    • Het efficiënt gebruik maken van de aanwezige middelen;
    • Continu blijven voldoen aan de vereisten die de wet en of overheid voorschrijft.

De uitvoering van het opleidingsplan staat als een vast punt op de agenda van het werkoverleg. De teamleiders rapporteren aan de kwaliteitsmanager over de uitvoering en voortgang. De kwaliteitsmanager rapporteert aan het bestuur. De kwaliteitsmanager is operationeel eindverantwoordelijk voor de uitvoering en monitoring van het opleidingsplan en rapporteert vervolgens rechtstreeks aan het bestuur.

Het organisatorisch beheer proces van Stichting Centrum Oosterwal is als volgt te illustreren: