Keurmerk en certificering
Keurmerk Zelfstandige Klinieken Nederland
Centrum Oosterwal is lid van de branchevereniging Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Het ZKN heeft een kwaliteitssysteem geïntroduceerd, dat op het gehele functioneren van de kliniek betrekking heeft. Voor de patiënt en de medisch specialist geeft dit ZKN keurmerk inzicht of aan de eisen is voldaan. Die eisen zijn onder andere in overleg met de Inspectie voor de Gezondheidszorg vastgesteld. KIWA Certificatie en Keuringen toetst jaarlijks of Centrum Oosterwal voldoet aan de gestelde eisen.
Naast de kwaliteit en professionaliteit van het medisch personeel worden ook de veiligheid van de apparatuur, infectiepreventie, klanttevredenheid, wachttijden en de afhandeling van klachten getoetst. Zoals reeds eerder gemeld heeft Centrum Oosterwal dit keurmerk als één van de eerste klinieken in Nederland ontvangen.
Sinds januari 2013 wordt ons veiligheidsmanagementsysteem als verplicht onderdeel van het ZKN keurmerk getoetst.
Kwaliteitsmanagementsysteem
Conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) wordt de geboden zorg systematisch bewaakt, beheerst en waar mogelijk verbeterd. Er wordt binnen Centrum Oosterwal gehandeld conform de eisen van de kwaliteitsnorm ISO 9001:2017.
Bij Centrum Oosterwal is de verantwoordelijkheid voor kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg belegd in het primaire proces, waarvoor de medisch directeur eindverantwoordelijk is. Daarnaast is er een kwaliteitsorganisatie ingericht die het management / teamleiders ondersteund bij implementatie, coördinatie en praktische handvatten. Medewerkers zijn verantwoordelijk voor een kwalitatief goede uitvoering van hun werkzaamheden waarbij ze bevoegd en bekwaam zijn voor de uitvoering van hun taken. De medisch specialisten zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde zorg waarbij teamleiders lijnverantwoordelijkheid hebben voor de verpleegkundige en paramedische zorg. Om dit vorm te geven heeft ieder team een werkoverleg waar het beleid rond kwaliteit besproken wordt.
Continue verbeteren
Verbeterpunten halen we uit diverse bronnen zoals audits, risico inventarisaties en analyses, incidentmeldingen, klachten en klanttevredenheidonderzoek. Om zicht te hebben op de tevredenheid van patiënten ontvangen alle behandelde patiënten een enquête. Om een objectieve uitkomst te garanderen worden deze enquêtes anoniem uitgevoerd. Deze enquêtes bieden ons de mogelijkheid om continue te verbeteren en bij te sturen wanneer bepaalde zaken niet goed zijn verlopen.
Kwaliteitszegel dermatologie – Huidpatiënten Nederland
Huidpatiënten Nederland is een koepelorganisatie van patiëntenverenigingen voor mensen met chronische en / of erfelijke huidaandoeningen. De organisatie kent sinds 2012 de ‘Kwaliteitszegel Dermatologie’ aan instellingen en heeft als doel de kwaliteit van de dermatologische zorg te versterken.
De Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV) en huidpatiëntenverenigingen hebben gezamenlijke de criteria voor het Kwaliteitszegel Dermatologie vastgesteld. De criteria geven aan wat verwacht mag worden van de zorg voor mensen met een huidaandoening.
Deze criteria zijn gericht op:
- Deskundigheid
- Emotionele ondersteuning
- Informatie, voorlichting en educatie
- Evaluatie van het eigen handelen
- Samenwerking
- Toegankelijkheid / bereikbaarheid
- Transparante zorg
- Werkafspraken
Centrum Oosterwal ontving in 2012 haar eerste Kwaliteitszegel Dermatologie.
Visitatie beroepsvereniging
Er heeft dit verslagjaar geen visitatie door de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie plaatsgevonden.
Infectiepreventie
Iedere patiënt die gebruik moet maken van de gezondheidszorg loopt het risico als gevolg van een medische en verpleegkundige handeling een infectie op te lopen. Een dergelijke infectie berokkent de patiënt en zijn naaste omgeving veel leed.
In Centrum Oosterwal zijn alle benodigde maatregelen genomen ter preventie van infecties. Alle medewerkers die met cliënten, cliëntenmateriaal, geneesmiddelen en andere voor cliënten bestemde zaken omgaan zijn hiervan op de hoogte. Naast een beknopte brochure voor op de werkvloer, zijn de volledige protocollen en procedures terug te vinden in het Handboek Infectiepreventie.
Ter preventie van wondinfecties na een operatie is een specifiek beheersplan voor de luchtbeheersing op de OK opgesteld. Om de kwaliteit van het microbiële binnenmilieu in de operatiekamers te waarborgen, wordt gelet op vier hoofdcomponenten: de lucht, de mens, de bouwkundige voorzieningen en de apparatuur / instrumenten.
In het Beheersplan luchtbeheersing OK worden maatregelen ter beheersing, controle en correctie van het luchtbeheerssysteem van het OK complex beschreven. Ook onderhoud en validatie maken hiervan deel uit.
De inhoud van dit luchtbeheersplan valt binnen de reikwijdte van de volgende wetgeving en professionele standaarden:
- Richtlijnen Werkgroep Infectiepreventie
- Luchtbeheersplan VCCN / VHIG 2005
- Kwaliteitswet zorginstellingen
- NEN-ISO normen
- GMP
Conform wetgeving wordt de luchtbeheersing jaarlijks gevalideerd en gecertificeerd.
Alle richtlijnen, procedures en beheersplannen binnen ons infectiepreventiebeleid staan onder de directe verantwoordelijkheid van Tensen & Nolte Infectiepreventie te Nieuwe Niedorp. Zij dragen zorg voor de inhoud en de actualisering, alsmede de periodieke toetsing ervan.